29 Ekim 2016 Cumartesi

KARA MASALLAR

Çocukluğumuzda duyduklarımız hayata bakış açımızın temellerini oluşturduğundan yanlış masallar ve sözler insanca değerlerimizi yok edebilir, doğru düşünmemizi engelleyebilirler. Yanlışlarımızı akla uygun hale getirerek bize oyun oynayan bu masallar  nedenini bilmediğimiz fobiler dahi oluşturabilirler.

Çoğumuzun bildiği bir masal vardır.

Karga ve Tilki


Karga ağacın altındadır
Ağzında peynir
Sinsice ona yaklaşan tilki kargaya
"Güzel sesinle bir şarkı söyle de neşelenelim" der
Yani tilki kargaya yalan söyler
Karga ona inanır
Ve şarkısını söyler
Ağzındaki peynir düşer
Peyniri kapan tilki peyniri almakla kalmayıp
"Aptal karga amacım peyniri kapmaktı
Sana bir ders verdim Böylece peyniri hak ettim" der.

Yalan söylediği yetmezmiş gibi ayrıca yaptığı yanlışlıkla uygun hale getirir.
Bu masal her söze kanma diye bir mesaj verirken bir taraftan da yalana yatkın bencil adalet ve güven duygusunu yitirmiş insan yetişmesinde de rol oynar.

Peki bu masalda şöyle değişiklikler yapsaydık
Karga yalan söyleyen tilkiye
"Ey tilki ben aptal değilim Sadece sana inandım. Sana inanarak peyniri kaybettim ama sen yalan söyleyerek dürüstlüğünü kaybettin". deseydi
Tilki de yaptığı hatayı anlayarak"Haklısın karga kardeş   Özür dilerim" deseydi
Kargada özrü kabul edip peynirini paylaşarak yeseydi ve dost olsalardı

Bu masalın çocuklarımıza hangi değerleri katacağını tahmin etmek zor değil sanırım.

Erdemli bir insanın hakkını savunarak mücadele etmesini,  hatasını kabul eden kişinin özür dilemeyi bilmesini , Af etmeyi ve paylaşmayı.
Ben şahsen Hansel ve Gretel masalında Üvey annelerinin, babalarına "Çok az yiyeceğimiz kaldı çocuklardan kurtulmazsak açlıktan öleceğiz yarın onları ormana götürüp orda bırak" demesini babasının da bunu kabul ederek çocukları ormana götürüp bırakmasını çocuklarıma bir türlü söyleyemedim. Defalarca okuyup anlattığım bu masalın bu bölümünü -Ormana babaları ile odun kesmeye giden çocuklar babalarından izinsiz onun yanından ayrılarak kaybolmuşlar -diye değiştirerek yorumladım. Çünkü onların anne babaya olan koşulsuz güvenlerini sarsmak istemedim.



Sizce de bazı atasözleri ve deyimlerde tıpkı düşünülmeden kurgulanmış  masallar gibi insanlara yanlış duyguları empoze etmiyor mu ?

"Merhametten maraz doğar" DUYARSIZLIK
"Acırsan acınacak hale düşersin" BENCİLLİK
"Gemisini yürüten kaptan" HER YOLMÜBAH
"Bana dokunmayan yılan bin yaşasın" BENCİLLİK
Bu gibi masalların ve sözlerin minik yavrularının beyinlerini nasıl tahrip ettiğinin bilinciyle süzgeçten geçirerek onlara sunarsak her şey daha güzel olacaktır.


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder